Op zaterdag 6 april bracht het Vaassens Fanfare Corps een betoverende avond vol muziek en vermaak tijdens hun langverwachte voorjaarsconcert. Met het thema ‘radio’ namen ze het publiek mee op reis door het Nederlandse radiolandschap, waarbij zowel klassieke als hedendaagse radiohits werden vertolkt. Hierdoor kwamen vele muziekstijlen aan bod, voor eenieder wat wils. De luisteraars werden getrakteerd op optredens van zowel het jeugdorkest als het A-orkest, ondersteund door een getalenteerd muzikaal combo bestaande uit een toetsenist, slagwerker, twee gitaristen en een zangeres. Hiermee werd een extra dimensie toegevoegd aan de uitvoering van het fanfareorkest, waarmee de muziek nog meer tot leven kwam. Met ook dit jaar weer een bomvolle zaal en veel enthousiaste reacties uit het publiek, mag het VFC concluderen dat editie 2024 van het voorjaarsconcert een geslaagde was.

In de tot concertzaal omgebouwde sporthal van dorpscentrum de Wieken werd de avond geopend door het A-orkest van het VFC waarbij als eerst de klassieke radiozenders werden belicht met nummers als ‘Nessun Dorma’ en ‘A fifth of Beethoven’. Na dit Radio 4 uitstapje ging de fanfare in de volgende versnelling met het nummer ‘Formula One Theme’. Hiermee vertolkte de fanfare Grand Prix Radio, de bekende radiozender die live verslag doet bij elke formule 1 grand prix. Hierna was het de beurt aan het jeugdorkest van de fanfare. Zij speelden onder andere één van de meest gedraaide radiohits van de afgelopen tijd: ‘Noodgeval’ van Goldband. Ook kwam het bekende ‘Door de wind’ van Miss Montreal voorbij en voerden ze een leuke hitmix van ‘Flemming’ op die voor veel herkenning zorgde in de zaal, vooral bij de jongere luisteraars.

De presentatie van de avond werd op een verrassende manier verzorgd door twee lokale radio dj’s. Deze Vaassense ‘Mattie en Marieke’ zorgden voor een interactieve en levendige sfeer doordat ze vanuit hun studio de luisteraars meenamen in de live uitzending van ‘Radio VFC’, waarbij ze de luisteraars aangemoedigden om actief deel te nemen aan de uitzending door bijvoorbeeld verzoeknummers aan te vragen. Ook werd er geschakeld tussen de studio en één van de dj’s die live verslag deed vanaf het podium tussen de muzikanten.

In het programma was ook tijd vrijgemaakt voor de muzikanten van het project Volwassen Leer Orkest Vaassen (VLOV). Deze 17 muzikanten zijn tien weken geleden gestart met muziek maken en lieten aan de luisteraars horen wat zij in deze korte tijd hebben geleerd. Het enthousiasme spatte van het podium af met nummers als ‘We Will Rock You’ van Queen en ‘Money’ van Abba. Als uitsmijter had het VLOV orkest het Vaassens volkslied ‘Cannenburgher Kloksien’ ingestudeerd, wat natuurlijk door een groot deel van het publiek werd meegezongen.

Vlak voor de pauze waren alle aanwezigen nog getuige van een bijzonder moment. Het was voorzitter Carel Tijssen die Klaas Hulleman mocht huldigen voor 75 jaar lidmaatschap van de vereniging. Naast jubilaris is hij ook erelid van de vereniging en is hij het eerste lid van het VFC die de mijlpaal van 75 jaar lidmaatschap heeft bereikt. Kortom, een bijzonder moment voor de jubilaris en de vereniging.

In de pauze konden de dj’s hun keel smeren en de muzikanten zich klaarmaken voor het tweede deel van de radio uitzending, waarbij opnieuw een aantal radiostations werd aangedaan. Zo passeerden met ‘Blinding Lights’, ‘Soldier On’, ‘Head & Heart’ en een medley van de band Kensington een aantal populaire hits de revue uit de hoek van Radio 538 en Q-Music. Met ‘Old & Wise’ van The Alan Parsons Project kwam daarna een veel gedraaid nummer van radio Veronica voorbij. De zangeres liet ook letterlijk en figuurlijk van zich horen met het nummer ‘Girl’ van Anouk en de veel gedraaide Nederpop klassieker ‘Iedereen is van de wereld’ van The Scene. Uiteraard stonden de radio dj’s ook nog stil bij het weerbericht en filenieuws, om vervolgens de radio uitzending voort te zetten met het bekende ‘Vivo Per Lei’ van Andrea Bocelli en het schitterende ‘Child’s Anthem’ van Toto.

Omdat het einde van de avond alweer in zicht kwam gaven de dj’s aan dat hun zendtijd er bijna op zat en daarom werd het tijd voor het toetje van de avond, namelijk twee plaatjes uit het Q-music foute uur. Er werden meerdere quilty pleasures voorgesteld door de dj’s maar hun keuze viel uiteindelijk op de ‘De Engelbewaarder’ en ‘Schultenbräu’. Deze twee feestnummers werden vervolgens ingezet en zorgden voor een feesttemming in de zaal.  Het slotakkoord van de avond werd verzorgd door alle muzikanten die aan deze avond hadden meewerkt. Dit betekende dat het A-orkest, jeugdorkest, het combo en de muzikanten van het VLOV project op het podium plaatsnamen en gezamenlijk het meest gedraaide nummer van de Nederlandse radio van 2023 speelden: ‘Ladada’ van Claude. Dit swingende slot zorgde ervoor dat in de zaal de handen op elkaar gingen en zowel de muzikanten als de luisteraars fluitend en muzikaal voldaan huiswaarts keerden.