Op zondag 21 januari gaat het Volwassen Leer Orkest Vaassen (VLOV), georganiseerd door het Vaassens Fanfare Corps (VFC), van start! Dit unieke orkest biedt volwassenen de kans om hun interesse in het bespelen van blaas- of slagwerkinstrumenten te verkennen. Hoewel er al aardig wat aanmeldingen zijn voor dit initiatief, is er nog ruimte voor meer deelnemers.

Initiatiefnemers Esther Konijnenberg en Rosa Mager-Veldkamp van het VFC delen hun enthousiasme over het VLOV: “Wij genieten enorm van onze muzikale hobby en willen anderen graag dezelfde ervaring bieden. Dus voor iedereen die altijd al gedroomd heeft van het leren bespelen van een instrument, is dit dé kans. Tegelijkertijd is het een mooie gelegenheid voor mensen die jaren geleden zijn gestopt met muziek maken en dit graag weer willen oppakken.” Deelnemers hebben de keuze uit verschillende instrumenten, waaronder bugel, trompet, hoorn, alt- en tenorsaxofoon, bariton, trombone en diverse slagwerkinstrumenten. Er is geen drempel om deel te nemen. Muzikale achtergrond of het kunnen lezen van noten is niet vereist. Fouten maken mag en vragen stellen wordt aangemoedigd. Esther en Rosa geloven dat iedereen muzikaal talent bezit en tijdens het VLOV ontwikkelen we samen de  muzikale vaardigheden, startend vanaf nul. Om het project te promoten, zijn Esther en Rosa actief bezig met reclame maken. Ze verschijnen in kranten, posters van het VLOV hangen overal, er is aanwezigheid op sociale media en ze verspreiden flyers actief. Het enthousiasme voor het VLOV is overal voelbaar.

Deelnemers van het VLOV maken gebruik van instrumenten en lessenaars van de vereniging. Momenteel worden alle instrumenten grondig gepoetst om klaar te zijn voor 21 januari. Esther merkt op: “We vragen mensen of ze een eerste en tweede voorkeur hebben voor een instrument; de meesten hebben wel een voorkeur. Mensen zonder voorkeur kunnen tijdens de eerste repetitie een instrument kiezen of een keer komen luisteren bij een repetitieavond van het A-orkest, dat elke woensdagavond repeteert in de Wieken in Vaassen van 19.30 tot 21.45 uur.” Esther, Rosa en enkele andere leden van de vereniging zullen gedurende alle 10 repetities aanwezig zijn om de nieuwe muzikanten zoveel mogelijk te ondersteunen. Als afsluiting van het project zal het VLOV optreden tijdens het voorjaarsconcert van VFC op zaterdag 6 april.

Voor meer informatie en aanmelden, bezoek www.vaassensfanfarecorps.nl/vlov/.