Slagwerk

De Slagwerkgroep van het Vaassens Fanfare Corps

In  2015 was er een herstart naar enkele jaren slapend en dat zijn ze gestart olv Robbert Houtkamp. Sinds september 2019 staat de groep onder leiding van Mark Rorije.

De tamboersgroep is opgericht op Hemelvaartsdag 27 mei 1954. Het tamboerkorps bestaat bij de presentatie uit 6 tamboers met diepte trommen. Deze trommen waren zelfgemaakt door een aantal leden. De eerste instructeur van het tamboerkorps was dhr. J.W. Prins, hij hield de tamboers tot juni 1957 onder zijn hoede. In deze maand werd de heer de Boer benoemd als de opvolger van J.W. Prins. De heer de Boer was tamboer-maître van de Koninklijke Marechaussee uit Apeldoorn. Begin 1966 werd de leiding van het tamboercorps overgenomen door Jan Beekman.

Het tamboercorps onder leiding van Jan Beekman ging voor het eerst op marsconcours te Wamel in september 1966. Het tamboercorps speelde als staand werk “Lex de Miliaan” van A. van Veluwen en als lopend werk “Betoja” van W. Laros. Voor het 1e werk kreeg het tamboercorps 35 punten en voor het 2e werk 36 punten. Hiermee werd een eerste prijs gehaald. In de jaren 1970 en 1980 ging het tamboerscorps nog regelmatig op concoursbezoek.De successen waren echter wat variabel, maar de groep ging langzaam omhoog op de muzikale ladder.

Midden jaren 1980 had het tamboerscorps wat verloop in het aantal leden. In 1987 werd de draad weer goed opgepakt en men besloot in maart 1988 deel te nemen aan een festival in Heerde om de nieuwelingen enige ervaring in concoursbezoek te geven en het ‘nieuwe’ muzikale pijl te toetsen. Het tamboercorps kwam uit in de Middenklasse. Zij behaalden met 353,5 punten een 2e prijs. Tijdens het 80-jarig jubileum had onze tamboer-maître Chris Sangers een nieuwe tamboer-maître stok gekregen en na het behalen van deze 2e prijs beloofde Chris de vereniging een tamboer-maître opleiding te volgen. In mei van dat jaar deed Chris al examen en slaagde met 93 punten (minimaal waren 72 punten nodig).

In 1995 begon het jaar goed voor het tamboerkorps, de uitnodiging van de K.N.F.M om deel te nemen aan het topconcours in Barneveld op 14 oktober. De prestatie die het tamboercorps eerder in Maarssenbroek had neergezet, was de reden voor de uitnodiging. Het tamboercorps behaalde daar een 1e prijs met 83 punten. Deelname, eind jaren ’90 aan diverse concoursen, deed bij de tamboerleden steeds meer de gedachten ontstaan dat de naam tamboercorps eigenlijk niet juist meer was. De hoeveelheid melodisch slagwerk wat tegenwoordig in de diverse muziekwerken wordt gevraagd, breidt zich steeds verder uit. Daarom werd er gekozen om de naam tamboercorps te veranderen in slagwerkgroep. Wilt u een goede impressie krijgen kom dan een keer naar de repetitie of kom luisteren bij een van onze concerten.

Slagwerkopleiding
Kun je nog geen slagwerk spelen, dan kun je dat bij ons leren. Elke week wordt er in individueel of in groepjes les gegeven. Net zo lang tot je de basis kent. Deze lessen worden door Mark Rorije gegeven. Ook bespelen we nu geen melodisch slagwerk, alleen ongestemd. Heb je interesse? kijk dan voor informatie op de pagina: Lidmaatschap

Postadres

Westerenkweg 13